نسل جدید بی ام وه M5

نسل جدید بی ام وه M5
جایگزین کردن یک اتومبیل موفق هیچوقت کاری ساده نبوده است.بی ام وه M5 در طول شش سال حضور خود ( سال قبل تولید آن متوقف شد ) استاندارد جدیدی را در کلاس سدان های اسپرت پایه گذاری کرده بود.البته بخش ام اسپرت کمپانی بی ام وه به جای اینکه فقط به افتخارات گذشته بسنده کند هیولای چهار در خودرا این بار پر قدرت تر از گذشته راهی خیابان ها کرده است.
اگر می خواهید این اتومبیل را بشناسید فقط کافی است نگاه خود را معطوف قلب تپنده ده سیلندر V شکل برگرفته از موتور فرمول وان بی ام وه بکنید.
تعویض پیشرانه ۴/۹ لیتری V8 با ۵ لیتری V10 بی ام وه . قابلیت این اتومبیل را تا حد زیادی بالابرده است .

بی ام وه

با اینکه حجم موتور به مقدار کمی افزایش یافته اما قدرت خروجی با حدود ۱۰۰ اسب افزایش به ۵۰۰ اسب رسیده که در نتیجه رقم جادویی ۱۰۰ اسب به ازای هر لیتر از حجم موتور که تاکنون از شاهکارهای بخش M بوده در این اتومبیل تجلی پیدا کرده است.مهندسان بی ام وه در میزان تورک اتومبیل هم به رقم ۳۹۶ پند_فوت دست یافته اند. هر چند که اصول ساختمانی موتور V10 تغییر چندانی نکرده و همچنان شبیه موتور V8 با زاویه ۹۰ درجه است. ( ساختمان آلومینیومی و چهارسوپاپ به ازای هر سیلندر از وجوه مشترک هر دو موتورهستند ) از تغییرات متعددی که جهت بهبود ساختمان داخلی داده شده می توان به تایمینگ متغییر سوپاپ ها . کنترل الکترونیکی میزان گاز و سیستم مدیریت موتور مختص بی ام وه جهت عملکرد واکنش گاز . اشاره کرد.

برعکس رقبای خود بی ام وه فقط فقط به میزان بالای دور موتور اتومبیل تکیه کرده که افزایش ۲۵% قدرت را نیز به همراه داشته است.اگر شایعات در این مورد درست از آب درآید این خودرو.دور موتوری نزدیک به rpm 8500 خواهد داشت.با دارا بودن شتاب صفر تا ۹۷ کیلومتر برساعت معادل ۴/۷ ثانیه و M5 جدید ۰/۶ ثانیه از مدل قبلی خود سریعتر است. این اتومبیل همچنین صفر تا ۲۰۰ کیلومتر برساعت را در ۱۲/۷ ثانیه طی می کند البته محدود کننده سرعت در ۲۵۰ کیلومتر برساعت عمل کرده و احتمالا جان رانند را نجات می دهد زیرا به گفته ی ( گرهارد ریشتر ) رئیس توسعه بخش M کمپانی بی ام وه . این اتومبیل توانایی دستیابی به سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت را نیز دارا است.

گیربکس هفت سرعته دستی سکوئنشال که براساس گیربکس هفت سرعته M3 ساخته شده و همچنین گیربکس هفت سرعته معمولی توسط خریداران قابل سفارش خواهد بود . تعویض دنده در گیربکس (Sequential Mannual Gearbox ) SMG توسط دو پدال کوچک نصب شده بر روی غربیلک فرمان . یا دسته دنده کوتاه کرومی انجام می پذیرد و ماننده M3 راننده می تواند از بین یازده برنامه مختلف ( پنج اتوماتیک و شش دستی ) کی را انتخاب کرده تا سبک های رانندگی مختلفی را تجربه کند.

نیروی ایجاد شده در قلب M5 توسط دیفرانسیل محدود کننده به چرخ ها منتقل می گردد. این سیستم اختلاف گردش در چرخ های سمت راست و چپ را اندازه گرفته و تقسیم نیرو را توسط کلاچ کنترل شونده الکترونیکی بسته به میزان کشش انجام می دهد. اکسل عقب نیز از نسل چهارم کنترل کننده پایداری و کشش بی ام وه است. در زیر پوسته این اتومبیل دیفرانسیل عقب . همان پلت فرم سزی پنج موجود است که تعدادی از قطعات سری ۷ مانند قطعاتی از اکسل عقب و ترمزها به آن اضافه شده است.

سیستم روغنکاری کارتل خشک به مهندسین . این امکان را داده است تا موتور را عقب تر و نزدیک تر به زمین قرار دهند که همین امر موجب شده تا تقسیم وزن ۵۰/۵۰ باشد.سازه ضربه گیر یکپارچه که جلوتر از ستون A قرار دارد از ترکیب آلومینیوم و فولاد با قابلیت کشش بالا ساخته شده است. M5 با وزن تقریبی ۱۸۰۰ کیلوگرم برای اولین بار در ماه سپتامبر در پاریس به نمایش گذارده می شود.

رینگ های ده پره ی زیبا و سبک وزن این اتومبیل که به لاستیک های میشلن Pilot sport به اندازه های ZR 225/40 در جلو و ۲۸۵/۳۵ در عقب مجهز هستندعلاوه بر جذابیت خاص خود قابلیت های اتومبیل را نیز تا حد زیادی بالا می برند.

بی ام وه

با وجود عملکرد مکانیکی فوق العاده آزمایشات متعددی نیز در تونل باد جهت بهبود راندمان آیرودینامیکی اتومبیل انجام شده است که می توان به تغییرات انجام شده جهت مکش هوای گرم از زیر دیفرانسیل با نصب دیفیوزر زیر سپر عقب اتومبیل اشاره کرد. طراحان برای زیبا کردن اتومبیل نسبت به سری ۵ استاندارد تمام تلاش خود را به خرج داده اند. نصب اگزور چهار لوله ی کرومی و رینگ های ۱۹ اینچی با ۸/۵ اینچ پهنا در جلو و ۹/۵ اینچ پهنا در عقب و هواکش های آبششی در پشت کمان گلگیر چرخ جلو گواه بر این ادعا هستند.

منبع : مجله ماشین مردادماه ۱۳۸۳ سال ۲۵ پیاپی ۲۵۹
مشهدماکت
اولین فروشگاه اینترنتی ماکت های کلکسیونی در مشهدمقدس
دارای نماد اعتماد الکترونیکی
ارسال به تمام نقاط کشور
توجه : در صورت استفاده از هر گونه مطالب سایت ذکر منبع الزامی می باشد.

ارسال دیدگاه

ایمیل شما منتشر نخواهد شد