پنج فصل در مورد ماکت

فصل اول :ماکت چیست ؟
به طور کلی لفظ (ماکت ) یا (مدل) به نمونه ای مصنوعی از یک محصول صنعتی . عمرانی و… اطلاق می شود که تحت مقیاس و با جزئیات مشخص ساخته شده باشد که البته به غیر از مورد ذکر شده . می تواند به عنوان یک محصول کلکسیونی بسیار ارزنده مورد استفاده قرار گیرد .
این روزها جمع اوری ماکت های کلکسیونی در رده های اماتوری و حرفه ای در بین بسیاری از علاقه مندان به بحث خودرو باب شده است.
اما ماکت های کلکسیونی خودرو کدامند ؟
ماکت را با اسباب بازی اشتباه نگیریم
هرچند ک شاید ماکت های کلکسیونی در نخستین نگاه شبیه به اسباب بازی به نظر برسند اما باید گفت که مدل های ارزنده با وجود کیفیت .جزئیات.تیراژ.قیمت و مسائلی ازاین قبیل .ازدسته اسباب بازی ها خارج می شوند .
یکی دیگر از اصلی ترین تفاوت های ماکت های کلکسیونی با اسبا بازی این است که در مدل های حرفه ای خبری از پیشرانه های کوکی.الکتریکی و از این قبیل نیست و ماکت تنها یک شیء کاملا نمایشی به شمار می رود . همچنین ماکت های کلکسیونی در مقیاس های مشخص و از پیش تعیین شده و رده های مختلفی همچون اماتوری حرفه ای و دست ساز به تولید می رسند.که برای مثال نمونه های مقیاس ۱:۱۸ با قیمت : ۸۵ هزار الی ۶ میلیون تومان به فروش می رسد

فصل دوم : لیسانس تولید

تمام ماکت های حرفه ای ساخته شده توسط برندهای معتبر . باکسب اجازه از خودرو ساز مربوطه طراحی و تولید می شود .در واقع برای تولید ماکت محصولی از یک برند . مشهور خودرو سازی . در ابتدا می بایست قرار دادی بین خودرو ساز تنظیم شود که به موجب این قرار داد . تولید مدل های کلکسیونی محصولات یک برند خودرو ساز تا زمان معلومی به یک شرکت ماکت سازی اعطا می شود . در واقع بدین ترتیب شرکت ماکت سازی . ماکت های خودرو های یک خودرو ساز را خریداری می کند و اگر ماکت ساز دیگری قصد تولید محصولی مشابه را داشته باشد . می بایست اجاره تولید ان را از شرکت ماکت ساز صاحب امتیاز مادر . دوباره خریداری کند .
برای مثال در حال حاضر شرکت های :
norev . پاراگون . کیوشو . مینچمپس . امتیاز تولید به ترتیب مرسدس بنز های مدرن . بی ام وه های مدرن . رولزرویس های مدرن و پورشه های مدرن (همگی به صورت فلزی ) را دارند . البته در بسیاری از موارد هم لیسانس تولید هر خودرو به صورت مجزا به برندهای ماکت سازی فروخته می شود .

فصل سوم : ماکت ها از چه جنسی تولید می شوند ؟

ماکت های حرفه ای در بیشتر موارد تحت عنوان ( Die.cast ) یا ( دایکست ) شناخته می شوند و در حالی که لفظ مذکور تنها به مدل های فلزی مربوط
می شوند . در واقع عمده ی ماکت های کلکسیونی در نوع فلزی و پلاستیکی ساخته می شوند که با توجه به روش ساخت ریخته گری ( دایکستینگ )
ماکت های فلزی ( که عمدتا الیاژی از فلز زینک هستند ) این عنوان برای دسته های مذکور ماکت های انتخاب شده است .
همچنین مدل های پلاستیکی در انواع مختلفی همچون رزین . کامپوزیتی و … ساخته می شوند که در این بین . محصولات رزین بیش از انواع دیگر طرفدار
دارند. ماکت های رزین نیز با نوعی مخصوص از قالب گیری تزریقی به تولید می رسند و حالتی شکننده دارند . به همین خاطر عمده مدل های رزین به سیلد ( بادرب های پلمپ ) ساخته می شوند.

فصل چهارم : مقیاس چیست ؟

مقیاس در بحث نقشه کشی و ماکت سازی عبارت از نسبت ابعاد مدل به ابعاد نمونه واقعی است . برای مثال عدد ۱/۱۸ که به صورت یک _ هجده خوانده می شود . یعنی مدل مدنظر ۱۸ برابر کوچکتر از نمونه واقعی ساخته شده است و بدین ترتیب مقیاس های دیگر همچون ۱/۲۴ . ۱/۴۳ . ۱/۳۶ . ۱/۶۴ و … نیز
همین معنا را دارد .
در واقع هر چه عدد نوشته شده در سمت راست دو نقطه میانی کوچکتر باشد . مقیاس بزرگتر خواهید داشت و بالعکس . ماکت های خودروهای سواری عمدتا در ۶ مقیاس : ۱/۱۸ . ۱/۲۴ . ۱/۳۶ . ۱/۴۳ . ۱/۸۷ به تولید می رسند که در این بین دو گزینه ۱/۱۸ و ۱/۴۳ محبوبیت و تنوع بیشتری داشته و به نوع حرفه ای تر نیز هستند .

فصل پنجم : چه جزئیاتی عمدتا دیده می شوند ؟

ماکت های کلکسیونی بسته به برندهای ماکت ساز . مقیاس و در نهایت رقم پرداختی دارای جزئیات متفاوتی هستند.
در واقع در عمده ی ماکت های ۱/۱۸ تمامی درب ها باز می شوند . چرخ ها به همراه غربیلک فرمان می گردند و کابین و پیشرانه از جزئیات متناسب
با قیمت مدل بهره می برند.
همچنین در برخی مدل های حرفه ای گران تر شاهد چرخش گادن هنگام حرکت مدل ( مثل H2 . برند هایوی ۶۱ ) بازشدن درب کنسول میانی و افتابگیر داخل کابین . درب باک و … هستیم . این در حالی است که اکثر ماکت های ۱/۴۳ را به صورت سیلد ساخته می شوند و تنها جزئیاتی در ظاهر دارند .
هر چند برخی نمونه های گران قیمت . دایکست یا رزین ۱/۴۳ با درب های باز شونده و جزئیاتی از این قبیل به تولید می رسند .

تهیه کننده : مشهدماکت
اولین فروشگاه اینترنتی ماکت های کلکسیونی در مشهد
دارای نماد اعتماد الکترونیک
ارسال به تمام نقاط ایران

www.mashhadmaket.ir

ارسال دیدگاه

ایمیل شما منتشر نخواهد شد