بی ام وه

نسل جدید بی ام وه M5

نسل جدید بی ام وه M5
جایگزین کردن یک اتومبیل موفق هیچوقت کاری ساده نبوده است.بی ام وه M5 در طول شش سال حضور خود ( سال قبل تولید آن متوقف شد ) استاندارد جدیدی را در کلاس سدان های اسپرت پایه گذاری کرده بود.البته بخش ام اسپرت کمپانی بی ام وه به جای اینکه فقط به افتخارات گذشته بسنده کند هیولای چهار در خودرا این بار پر قدرت تر از گذشته راهی خیابان ها کرده است.
اگر می خواهید این اتومبیل را بشناسید فقط کافی است نگاه خود را معطوف قلب تپنده ده سیلندر V شکل برگرفته از موتور فرمول وان بی ام وه بکنید.
تعویض پیشرانه 4/9 لیتری V8 با 5 لیتری V10 بی ام وه . قابلیت این اتومبیل را تا حد زیادی بالابرده است .

بی ام وه

با اینکه حجم موتور به مقدار کمی افزایش یافته اما قدرت خروجی با حدود 100 اسب افزایش به 500 اسب رسیده که در نتیجه رقم جادویی 100 اسب به ازای هر لیتر از حجم موتور که تاکنون از شاهکارهای بخش M بوده در این اتومبیل تجلی پیدا کرده است.مهندسان بی ام وه در میزان تورک اتومبیل هم به رقم 396 پند_فوت دست یافته اند. هر چند که اصول ساختمانی موتور V10 تغییر چندانی نکرده و همچنان شبیه موتور V8 با زاویه 90 درجه است. ( ساختمان آلومینیومی و چهارسوپاپ به ازای هر سیلندر از وجوه مشترک هر دو موتورهستند ) از تغییرات متعددی که جهت بهبود ساختمان داخلی داده شده می توان به تایمینگ متغییر سوپاپ ها . کنترل الکترونیکی میزان گاز و سیستم مدیریت موتور مختص بی ام وه جهت عملکرد واکنش گاز . اشاره کرد.

برعکس رقبای خود بی ام وه فقط فقط به میزان بالای دور موتور اتومبیل تکیه کرده که افزایش 25% قدرت را نیز به همراه داشته است.اگر شایعات در این مورد درست از آب درآید این خودرو.دور موتوری نزدیک به rpm 8500 خواهد داشت.با دارا بودن شتاب صفر تا 97 کیلومتر برساعت معادل 4/7 ثانیه و M5 جدید 0/6 ثانیه از مدل قبلی خود سریعتر است. این اتومبیل همچنین صفر تا 200 کیلومتر برساعت را در 12/7 ثانیه طی می کند البته محدود کننده سرعت در 250 کیلومتر برساعت عمل کرده و احتمالا جان رانند را نجات می دهد زیرا به گفته ی ( گرهارد ریشتر ) رئیس توسعه بخش M کمپانی بی ام وه . این اتومبیل توانایی دستیابی به سرعت 300 کیلومتر بر ساعت را نیز دارا است.

گیربکس هفت سرعته دستی سکوئنشال که براساس گیربکس هفت سرعته M3 ساخته شده و همچنین گیربکس هفت سرعته معمولی توسط خریداران قابل سفارش خواهد بود . تعویض دنده در گیربکس (Sequential Mannual Gearbox ) SMG توسط دو پدال کوچک نصب شده بر روی غربیلک فرمان . یا دسته دنده کوتاه کرومی انجام می پذیرد و ماننده M3 راننده می تواند از بین یازده برنامه مختلف ( پنج اتوماتیک و شش دستی ) کی را انتخاب کرده تا سبک های رانندگی مختلفی را تجربه کند.

نیروی ایجاد شده در قلب M5 توسط دیفرانسیل محدود کننده به چرخ ها منتقل می گردد. این سیستم اختلاف گردش در چرخ های سمت راست و چپ را اندازه گرفته و تقسیم نیرو را توسط کلاچ کنترل شونده الکترونیکی بسته به میزان کشش انجام می دهد. اکسل عقب نیز از نسل چهارم کنترل کننده پایداری و کشش بی ام وه است. در زیر پوسته این اتومبیل دیفرانسیل عقب . همان پلت فرم سزی پنج موجود است که تعدادی از قطعات سری 7 مانند قطعاتی از اکسل عقب و ترمزها به آن اضافه شده است.

سیستم روغنکاری کارتل خشک به مهندسین . این امکان را داده است تا موتور را عقب تر و نزدیک تر به زمین قرار دهند که همین امر موجب شده تا تقسیم وزن 50/50 باشد.سازه ضربه گیر یکپارچه که جلوتر از ستون A قرار دارد از ترکیب آلومینیوم و فولاد با قابلیت کشش بالا ساخته شده است. M5 با وزن تقریبی 1800 کیلوگرم برای اولین بار در ماه سپتامبر در پاریس به نمایش گذارده می شود.

رینگ های ده پره ی زیبا و سبک وزن این اتومبیل که به لاستیک های میشلن Pilot sport به اندازه های ZR 225/40 در جلو و 285/35 در عقب مجهز هستندعلاوه بر جذابیت خاص خود قابلیت های اتومبیل را نیز تا حد زیادی بالا می برند.

بی ام وه

با وجود عملکرد مکانیکی فوق العاده آزمایشات متعددی نیز در تونل باد جهت بهبود راندمان آیرودینامیکی اتومبیل انجام شده است که می توان به تغییرات انجام شده جهت مکش هوای گرم از زیر دیفرانسیل با نصب دیفیوزر زیر سپر عقب اتومبیل اشاره کرد. طراحان برای زیبا کردن اتومبیل نسبت به سری 5 استاندارد تمام تلاش خود را به خرج داده اند. نصب اگزور چهار لوله ی کرومی و رینگ های 19 اینچی با 8/5 اینچ پهنا در جلو و 9/5 اینچ پهنا در عقب و هواکش های آبششی در پشت کمان گلگیر چرخ جلو گواه بر این ادعا هستند.

منبع : مجله ماشین مردادماه 1383 سال 25 پیاپی 259
مشهدماکت
اولین فروشگاه اینترنتی ماکت های کلکسیونی در مشهدمقدس
دارای نماد اعتماد الکترونیکی
ارسال به تمام نقاط کشور
توجه : در صورت استفاده از هر گونه مطالب سایت ذکر منبع الزامی می باشد.

وبلاگ

سایر مقالات

مشهد ماکت
دسته‌بندی نشده
mashhadmaket

ماکت طلایی در حراج!

ماکت طلایی در حراج!     با یکی دیگر از مطالب مشهد ماکت که یک سایت برای خرید ماکت ماشین و دیگر وسایل نقلیه است همرار شما عزیزان هستیم شاید ماکت استون مارتین DB5 که در اینجا مشاهده می‌کنید، در مقیاس یک سوم نمونه واقعی باشد، اما همچنان در فروش اینترنتی

خواندن
ماشین
mashhadmaket

راه اندازی کلکسیون ماکت خودرو

راه اندازی کلکسیون ماکت خودرو این روزها جمع اوری ماکت های کلکسیونی در رده های اماتوری و حرفه ای در بین بسیاری از علاقه مندان به بحث خودرو باب شده است . که علاوه بر یک سرگرمی برای اوغات فراغت . یک سرمایه گذاری تدریجی بلند مدت نیز محسوب می

خواندن
ماشین
mashhadmaket

یکی از نکات مهم در خرید ماکت ماشین

یکی از نکات مهم درباره خرید ماکت : 1 . ماکت مورد نظر در جعبه باشد 2 . ماکت مورد نظر در بیرون از جعبه باشه یا جعبه نداشته باشه اگر در جعبه باشد برای اطمینان از اصل بودن آن روی جعبه نام شرکت وجود داشته باشد . اگر در

خواندن
دیدگاه

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *